Minder vlees

Zonder dat ik erbij stilstond, at ik al langere tijd iedere dag vlees. Dan heb ik het niet alleen over de kippenborst die s’avonds op het bord verschijnt, maar ook over de ham op het brood en de meegebakken spekjes in het roerei.
Het klopt dat het voedingscentrum adviseert om elke dag vlees te eten, maar een paar regels later zijn ze het er toch mee eens dat het niet goed is voor ons milieu.
Dus tijd voor bewustwording en verandering.!

Zonder vlees door het leven gaan? Daar was ik (nog) niet aan toe. Maar ik wilde het volgende een kans geven:
Thuis geen vlees meer eten, maar in het restaurant er volop van genieten, of bij vrienden en familie tijdens een gezellige avond dineren.
Zo hoef ik vlees geen “farewell” te zeggen en draag ik toch bij aan een betere wereld.
Maar wat eet je dan wel thuis, wat in de buurt van vlees komt en ook nog eens lekker is?
Dus, ik ging op onderzoek uit en ontdekte een hele nieuwe wereld. De wereld van de vleesvervangers.

De supermarkten hebben inmiddels hele schappen vol met lekkere vleesvervangers.
Ik ben fan geworden van de groenteburgers, bonenburgers, tempeh, tofu en quorn.
De burgers zijn rijk van smaak, tempeh krijg je zonder olie en vet lekker krokant, tofu is erg veelzijdig en quorn lijkt op stukjes kip.
De kaassoufflés of “schnitzels”, waar paneermeel omheen zit, laat ik liever liggen. Die herinneren mij persoonlijk iets te veel aan de snackbar.

Ik ben zelf niet zo goed in recepten verzinnen. Maar gelukkig is er op internet genoeg te vinden. De site waar ik altijd als eerste kijk is de site van het voedingscentrum.

Toen ik tempeh wilde marineren ben ik op de site van de groene meisjes terecht gekomen. Daar vind je allerlei verschillende recepten.

Ook voor het bereiden en marineren van tofu kun je op hun site veel inspiratie opdoen.

Wanneer is een vleesvervanger echt geschikt als vervanger van vlees? Als deze rijk zijn aan eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12.

Bijvoorbeeld:
Noten, pinda’s en pitten
Peulvruchten
Zuivel
Eieren
Sommige kant-en-klare vegetarische stukjes en burgers met (toegevoegd) ijzer en vitamine B12

Als laatste een belangrijke info:
Als je helemaal geen dierlijke producten eet, bestaat het risico een tekort aan vitamine B12 te krijgen. Het is dan aan te raden deze er los naast te slikken.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *